Τι είναι Πεζοπορία

Τι είναι Πεζοπορία

Πεζοπορία είναι η σωματική δραστηριότητα κατά την οποία διανύουμε περπατώντας μία μεγάλη απόσταση. Η απόσταση αυτή πρέπει να είναι τουλάχιστον 5 χιλιόμετρα, αλλιώς δεν θεωρείται πεζοπορία αλλά απλά περπάτημα. Μπορούμε να διακρίνουμε τρεις κατηγορίες πεζοπορίας ανάλογα με το βαθμό δυσκολίας της.

1.Απλή πεζοπορία

2.Ορεινή πεζοπορία

3.Ορειβασία

1.Απλή πεζοπορία

Είναι η πιο απλή μορφή πεζοπορίας. Με ελάχιστη διανυόμενη απόσταση τα 5 χιλιόμετρα δηλαδή μία με δύο ώρες, γίνεται σε έδαφος χωρίς κλίση με ελαφρύ εξοπλισμό, ο οποίος αποτελείται από αθλητικά παπούτσια ή παπούτσια (μποτάκια βουνού – trekking), ελαφρύ συμβατό ντύσιμο ανάλογα με την εποχή, και από ένα μικρό σακίδιο όπου μπορείτε να έχετε λίγο νερό και πρόχειρη τροφή. Είναι το είδος της πεζοπορίας που είναι προσιτό στον καθένα, αρκεί να είναι καλά στην υγεία του. Η απλή πεζοπορία μπορεί να γίνει οπουδήποτε υπάρχει κατάλληλο περιβάλλον, σ’ ένα δάσος, σ’ ένα βουνό, δίπλα στην θάλασσα.

Το κύριο χαρακτηριστικό των διαδρομών είναι ότι γίνονται σε ομαλό έδαφος και δεν έχουν μεγάλες υψομετρικές διαφορές. Για να χαρακτηριστεί μία διαδρομή απλή πεζοπορία, η υψομετρική διαφορά που καλύπτεται κατά την διάρκεια της διαδρομής δεν θα πρέπει να ξεπερνάει τα 150-250 μέτρα. Η απλή πεζοπορία αποτελεί μία άριστη σωματική δραστηριότητα.

2.Ορεινή πεζοπορία

Αποτελεί το δεύτερο σκαλοπάτι της πεζοπορίας. Εδώ η απόσταση των 15 -20 χιλιομέτρων και οι 5 – 8 ώρες πορείας αποτελούν τον κανόνα, αλλά τα χιλιόμετρα σε σχέση με τις ώρες χάνουν λίγο την αξία τους, διότι το έδαφος είναι ορεινό και μπορεί να παρουσιάζει δυσκολίες, με αποτέλεσμα να διανύονται λίγα χιλιόμετρα ανά ώρα. Στατιστικά έχει διαπιστωθεί ότι η μέση ωριαία ταχύτητα είναι 3-4χλμ/ώρα. Ο εξοπλισμός είναι εξειδικευμένος και ιδιαίτερα τη χειμερινή περίοδο επιβάλλεται να είναι ο κατάλληλος. Τα βασικά χαρακτηριστικά της ορεινής πεζοπορίας είναι η υψομετρική διαφορά, μπορεί να φτάσει τα 500 με 600μέτρα και σε υψόμετρο πάνω από 1000 μέτρα τα άτομα που μπορούν να πάρουν μέρος σε ορεινή πεζοπορία θα πρέπει να έχουν κάνει ήδη απλές πεζοπορίες και να είναι ικανά να αντιμετωπίσουν πιθανές δυσκολίες.

3.Ορειβασία

Η ορειβασία αποτελεί την πλέον δύσκολη μορφή πεζοπορίας. Συνήθης στόχος της ορειβασίας είναι η κατάκτηση κάποιας βουνοκορφής. Η μέση ταχύτητα είναι 2 – 3 χιλ/ώρα. Τα 300μέτρα υψομετρικής μπορεί να διανυθούν σε μία ώρα και τα 1000μέτρα σε 4 ώρες. Μία συνηθισμένη ορειβατική ανάβαση διαρκεί 7 με 10 ώρες μαζί με την επιστροφή. Χρειάζεται ειδικός εξοπλισμός (κραμπόν, πιολέ).

Στην Ελλάδα υπάρχουν 315 βουνά με κορυφές πάνω από τα 1000μέτρα, Αποτελούν πεδίο δράσης και ψυχαγωγίας για όλους.

Παρακάτω έχουμε ένα πίνακα με τα βασικά χαρακτηριστικά της κάθε κατηγορίας.

Χαρακτηριστικά Απλή πεζοπορία Ορεινή Πεζοπορία Ορειβασία
Απόσταση 5-20χλμ. 10-25χλμ. 10-20χλμ.
Μέση ωριαία ταχύτητα 4-5χλμ/ώρα 3-4χλμ/ώρα 2-3χλμ/ώρα
Ώρες 1-5 ώρες 3-10 ώρες 3-10 ώρες
Υψομετρική διαφορά 150-250 μέτρα 300-600 μέτρα 500-1100μέτρα
Φυσική Κατάσταση Καλή Πολύ καλή Άριστη
Εξοπλισμός Ελαφρύς Καλός Πολύ καλός
Εφόδια Λίγα Αρκετά Πολλά
Εδαφικές δυσκολίες Καθόλου Αρκετές Πολλές

Το Δεκέμβριο του 2003, η Περιφέρεια Ορειβατικών Συλλόγων Αττικής & Ευβοίας, συνέστησε στους Συλλόγους που την απαρτίζουν να υιοθετήσουν στα προγράμματά τους μια νέα -και κοινή για όλους- κλίμακα για τη διαβάθμιση των αναβάσεων.

Έτσι για κάθε προτεινόμενη διαδρομή αναφέρεται, εκτός από τις ώρες πορείας, και ένας βαθμός δυσκολίας που κυμαίνεται από 1 έως 7.

Ρουχισμός – Εξοπλισμός

Υπάρχει καλοκαιρινός και χειμερινός εξοπλισμός.

Ο καλοκαιρινός εξοπλισμός περιλαμβάνει:

• Ορειβατικό σακίδιο

• Άρβυλα ελαφριά και εύκαμπτα

• Κάλτσες μάλλινες ή συνθετικές και εφεδρικό ζευγάρι

• Φακός κεφαλής με εφεδρικές μπαταρίες και λαμπάκι

• Παντελόνι βαμβακερό ελαφρύ

• Αντιανεμικό

• Γυαλιά ηλίου

• Καπέλο

• Αντηλιακό προσώπου και χειλιών

• Εφεδρικά ρούχα

• Αλουμινοκουβέρτα

• Πυξίδα, σφυρίχτρα, σουγιάς

• Σπίρτα ή αναπτήρας

• Ατομικό φαρμακείο

• Παγούρι, ξηρά τροφή πλούσια σε υδατάνθρακές

• Νάιλον σακούλα για τα σκουπίδια μας –δεν αφήνουμε σκουπίδια στο βουνό

Ο χειμερινός εξοπλισμός είναι ίδιος με τον καλοκαιρινό με την διαφορα ότι τα ρούχα και τα άρβυλα είναι χειμερινά

• Χειμερινά αρβυλα καλό είναι να είναι αδιάβροχα

• Γκέτες αδιάβροχες

• Θερμοεσώρουχα

• Παντελόνι και μπλούζα χειμερινά

• Τζάκετ αδιάβροχο, αντιανεμικό

• Μάλλινος σκούφος

• Αδιάβροχα γάντια

• Πιολέ – Κραμπόν

• Μπατόν

Υλικά διανυχτέρευσης

• Υπνόσακος

• Σκηνή (αντίσκηνο)

Αυτά είναι υλικά που πιθανόν να χρειαστεί κάποιος στο βουνό ανάλογα την εποχή, τις καιρικές συνθήκες και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του βουνού που έχουμε σκοπό να πραγματοποιήσουμε την ανάβαση. Σε κάθε πεζοπορία θα αναφέρονται τα απαραίτητα υλικά για να μπορέσει κάποιος να συμμετέχει. Καλό είναι σιγά σιγά όσοι θέλουν να ακολουθήσουν το πρόγραμμα του ΠΟΣΠ να προμηθεύονται τα υλικά αυτά, έτσι ώστε να είναι έτοιμοι ανάλογα με την περίσταση. Οι συμμετέχοντες χρειάζεται να λάβουν υπόψη ότι πάντα υπάρχει η πιθανότητα αντίξοων καιρικών συνθηκών. Στις διαδρομές με χιόνι απαιτείται η γνώση χρήσης πιολέ – κραμπόν και γνώση του χειμερινού βουνού.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s